tiistai 10. huhtikuuta 2012

Miljardi taalaa kuvia huonontamalla?

Tarkoitukseni oli kirjoittaa pidempi teksti sosiaalisen median merkityksestä tämän päivän tapahtumamarkkinoinnissa, mutta jääkööt tuo teksti odottamaan hiukan myöhäisempää ajankohtaa. Reagoidaan sen sijaan lyhyemmin ja nopeammin eilispäivän uutispommiin: SOME-mammutti Facebook osti Instagram -kuvasovelluksen hulppealla miljardin dollarin kauppahinnalla. Instagram on siis sovellus, joka mahdollistaa kännykkäkameralla otettuihin kuviin erilaisten tyylikeinojen (kuten vaikkapa 70-lukuisten polaroidien) käytön ja jakamisen paitsi Instagram-verkoston sisällä, myös sujuvasti muissa yhteisöpalveluissa (Facebook, Twitter, FourSquare, Tumblr, jne.).

Kauppa on herättänyt reaktioita ympäri maailman - valtaisa massa Instagramin aktiivikäyttäjiä reagoi välittömästi julkaisemalla täysmustan kuvan protesti-hashtageilla varustettuna. Loputon blogien meri on ottanut kauppaan kantaa kritisoimalla hintaa ja Instagramin todellista arvoa tai Facebookia ylipäätään. Kotimaassa esimerkiksi Petteri Järvinen kirjoittaa Havaintoja Digimaailmasta -blogissaan tunnustetun insinöörihenkisesti olevansa täysin ymmällään käsittämättömällä summalla hankitun (Petterin sanoin) "kuvien huonontamiseen" keskittyvän softan järkiperusteista, olisihan yhtiö eittämättä voinut asentaa moisia kuvafilttereitä suoraan omaankin palveluunsa maltillisin kustannuksin. Huomioidaan kuitenkin muutamia faktoja Instagramista ja otetaan Petterin ajatuksenjuoksu vastaan ns. 'hyppysellisellä suolaa' (lähde: Silicon Rebulic):

- Yhtiö perustettiin kaksi vuotta sitten
- Lokakuussa 2010 markkinoille tulleella Instagramilla on nyt yli 30 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää
- Ensimmäisten 10 kuukauden aikana Instagramiin ladattiin 150 miljoonaa kuvaa
- Kaikkiaan kuvia on ladattu yli miljardi, nykyisin yli 5 miljoonan kuvan päivävauhdilla
- Viikko sitten julkaistun Android-version jälkeen yli miljoona uutta käyttäjää, rekisteröitymistahti yli 2000 uutta käyttäjää minuutissa

Ehkä tämä valaisee Instagramin potentiaalia. Vaikka hintakupla tuntuukin kiistattomalta, sopii muistaa sen naurettavan pieni suhde Facebookin itsensä arvostukseen nykymarkkinoilla. Hurjan lyhytnäköistä on katsoa Facebookin ostaneen tässä softaa tai mobiiliaplikaatiota - oma merkittävä arvonsa on aivan varmasti vaarallisen kilpailijan poistamisessa sosiaalisen valokuvauksen kasvavilta markkinoilta. (Päivitys 16.4.: NY Timesin mukaan myös Twitter oli vakavissaan Instagramin perässä.)

Miksi aihe on esillä TATU-blogissa? Vaikka SOME ja erityisesti Facebook tunnustetaan kriittisen tärkeäksi, jos ei jopa tärkeimmäksi kanavaksi likimain jokaisen kokoluokan tapahtumajärjestäjälle, ei Instagram ole vielä saavuttanut samantyyppistä asemaa kärkipään yhteisöpalveluiden rinnalla tapahtumien tai ylipäätään brändien markkinoinnissa (aiheesta Osocio-blogissa). Vahva veikkaus kuitenkin on, että suurten festivaalien kriittinen massa liikahtaa ainakin jossain määrin Instagramin aktiivisiksi käyttäjiksi kalifornialaisen suunnannäyttäjäfestivaali Coachellan avatessa pelin tällä viikolla käynnistyvän loppuunmyydyn festivaalinsa merkeissä. (Coachellan päivityksiä voi seurata Instagramissa tunnuksen @Coachella takaa.)

                                 (Esimerkkinapsaus Café Jakarista Instagramilla)

Aiheesta lisää tuonnempana!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti