Kiinnostavampia liikkeitä on kuitenkin nähty Ruotsissa ja Tanskassa - seuraavassa kolme alkuvuoden kevään puhuttavinta festariuutista:
Hultsfred "Tukholmaan"
Mielenkiintoisin uutispommi oli Provinssirockin aikaan kesäkuun puolivälissä järjestettävän ruotsalaisen Hultsfredin festivaalin maaliskuun lopulla tiedotettu muuttouutinen. 1980-luvulta saakka lähes vuosittain piskuisessa Hultsfredissa, useiden tuntien ajo- tai junamatkan päässä Tukholmasta, järjestetty festivaali ilmoitti täysin yllättäen muuttavansa Tukholmaan jo tulevana kesänä. Todellisuudessa "Tukholma" tarkoittaa tässä tapauksessa Sigtunaa noin 40 minuutin päässä pääkaupungin kuhinasta. Muuttouutinen julkaistiin tyylikkään Youtube-videon voimin (vasemmalla).
Kuten arvata saattaa, yleisöpalaute myöhäisestä muuttouutisesta on ollut murskaavaa. Sekä viime- että toissa vuonna merkittävää tappiota tehneen festivaalin suksee uudessa sijainnissaan on hyvin kiinnostavaa seurattavaa. Paikkakunnanvaihdos on tuttu kuolemansuudelma useammankin aiemmin voittavan festivaalikonseptin romahduksen takana, eikä tilannetta juuri helpota tapahtuman alkuperäisen paikkakunnan mukaisen nimen säilyttäminen "Stockholm" -liitteellä varustettuna. Tapahtuman takaa löytyvän saksalaisyhtiö FKP Scorpion Foolkert Koopmans ehti jo luvata festivaalin nimen vaihtuvan kesälle 2014, sikäli että tapahtumaa ylipäätään järjestetään uudelleen. Muuttokolikon kääntöpuolena on syytä todeta, että Hultsfredin ajankohtainen ja trendikäs sisältö vedonnee nimenomaan suurkaupungin nuoriin aikuisiin, joiden liikuttaminen tuntien päähän maaseudulle telttailemaan saattaisi olla liian vaikeaa. Vastauksia luvassa reilun parin viikon kuluttua!
Peace & Love konkurssiin
Festivaalikilpailun ensimmäinen merkittävä skandinaavinen uhri on Ruotsin Borlängessä järjestettävä Peace & Love Festival. Hetken Ruotsin suurimman rockfestivaalinkin manttelia kantanut P&L ilmoitti peruvansa tulevan kesän festivaalin noin viisi viikkoa ennen tapahtumaa, joka piti järjestää kesä-heinäkuun taitteessa. P&L:n kohtalon sinetöi Ruotsin festivaalimarkkinoiden tuorein suuri peluri, Hultsfrediakin tuottavan FKP Scorpion uutuus Bråvallafestivalen, joka järjestetään osittain P&L:n päivämääräikkunassa. SVD:n mukaan lippuja oli peruuttamiseen mennessä myyty kaikkiaan noin 9000 kappaletta, kun odotukset olisivat olleet touko-kesäkuun taitteessa noin 20.000 myydyn lipun tasolla.
Uutiset huonosta tuloksesta ja orastavasta konkurssista eivät tulleet varsinaisesti yllätyksenä, mutta tapahtuman peruminen näin myöhäisessä vaiheessa yllätti. Ruotsissa spekuloidaan, voivatko yhdeksän miljoonan asukkaan maan markkinat mitenkään kannattaa kuutta tai seitsemää 25.000 hengen yleisöihin tähtäävää rockfestivaalia. Suomessa yli 20.000 hengen kapasiteetin omaavia festivaaleja järjestetään vielä enemmän. Elämmekö käänteentekeviä aikoja? Onko jokin aikakausi festivaalimarkkinoilla päättymässä? Onko suomalainen festivaalikysyntä sittenkin suhteellisesti huomattavasti naapuria vahvempaa ja kestävämpää? Kysymyksiä riittää, vastauksia haetaan.
Metallica Roskildeen
Viimeinen uutispommi tuli tänä aamuna Tanskasta. Roskilden festivaali ilmoitti lisänneensä Metallican ohjelmistoonsa. Kyseessä on pistokeikka - yksi maailman suurimmista yhtyeistä esiintyy tulevana kesänä vain tämän yhden kerran Euroopassa. Yhtyeen palkkio on tietysti tähtitieteellinen ja sen voisi arvella vastaavan reilustikin yli neljännestä koko tapahtuman alkuperäisestä ohjelmabudjetista. Viereisessä kuvassa Roskilden fanifoorumin aktiivikäyttäjän näkemys ohjelmapäivityksen luonteesta julistepäivityksen muodossa.
On hyvin vaikeaa, jos ei jopa mahdotonta, löytää ennakkotapausta näin myöhäisessä vaiheessa (reilu kuukausi ennen festivaalia) julkaistusta megaluokan pääesiintyjästä ja sen myyntivaikutuksesta festivaalin tulokseen. Riittääkö yksi kuukausi tapahtuman loppuunmyyntiin, kun oletuksena voidaan pitää taustalla ollutta Metallica-julkaisua edeltänyttä heikkoa myyntitilannetta? Onko jo valmiina pidetyn ohjelmiston budjetti alitettu ennen Metallicaa, vai onko päätöksen takana "Mieluummin tappio tupa täynnä kuin tupa puolillaan" -tyyppinen logiikka? Lipunhintaan ohjelmalisäys ei vaikuta. Joka tapauksessa, helppoa ei ole vallitsevissa olosuhteissa vahvat brändit omaavilla markkinajohtajillakaan ilman selkeitä ohjelmistokärkiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti