torstai 17. tammikuuta 2013

Muutama myöhäinen ajatus Musiikki & Media -konferenssin annista

Vuosittain järjestettävä Musiikki & Media -konferenssi veti jälleen lokakuun lopussa Tampereen täyteen kotimaisia musiikkialan ammattilaisia sekä nipun ulkomaisia vieraita. Seminaariohjelmassa oli jälleen useita tapahtumatuottamista ja -toteutusta sivuavia paneelikeskusteluita ja muita sessioita. Ohessa muutamia TATU:n silmin kiinnostavimpia muistiinpanoja Tampereelta:

- Lipunmyynnin tulevaisuudennäkymät ja haasteet: Lippubisnestä koskeva paneelikeskustelu oli perjantaipäivän kiinnostavampaa osastoa. Tosin keskustelun painopisteet olivat monin paikoin entisellään - kilpailu on lippufirmojen välillä on kovaa ja dynaamisen hinnoittelun mallit kiinnostavat, mutta dynaamisen hinnoittelun vasta-argumentit vaikuttaisivat olevan nykypäivänä herkemmässä. Lisäksi paketointi nousi keskustelun johtavien teemojen joukkoon ja aihetta pidettiin syystäkin hyvin ajankohtaisena paitsi lippufirmojen, myös paneelin tapahtumajärjestäjien mielissä. Mielipiteitä kuultiin sekä yhden hinnan puolesta että erilaisten add-on -palveluominaisuuksien lisäysmahdollisuutena lippua ostettaessa. Selvältä vaikutti, että sekä lipunmyyjät että tapahtumajärjestäjät ovat muutoskannalla myyntitoimintansa osalta. Ikävä kyllä kukaan ei nostanut esiin lippufirmojen hallitsemaa kuluttajadataa ja näiden potentiaalia tarjota tapahtumajärjestäjille lisäarvoa tuottamalla monipuolista ja reaaliaikaista asiakasprofiilitietoa. Myyntikomissioiden minimoimisen ohella tässä voisi olla varteenotettava kilpailutekijä ketterälle ja analyyttiselle lippufirmalle - "myy liput meidän kauttamme ja opi tuntemaan asiakkaasi."

- Kesän festivaali- ja konserttimarkkinat: Rock! Ruuhka? Rakkaus.. -otsikon alla käyty paneelikeskustelu festivaali- ja konserttikesän tapahtumista jäi sisällöllisesti melko ohueksi huolimatta Stuba Nikulan ansiokkaasta moderoinnista. Esiin nostettiin palveluiden ja palveluajattelun merkitys tämän päivän tapahtumajärjestämisessä, mikä konkretisoitui Helsingin Kalasatamassa järjestettyjen Metallica-konsertin sekä Rockin' Helsinki -tapahtuman asiakaspalautteita vertailtaessa. Jopa Metallica-konsertin järjestäneen LiveNation Finlandin toimitusjohtaja Nina Castrén myönsi suoraan virhearvioinnin tapahtuman kapasiteetissa, mikä aiheutti kestämättömät palveluolosuhteet tapahtuma-alueelle. Sessiossa arveltiin ns. nopeiden elämysten painoarvon kasvun jatkuvan tapahtumamarkkinoilla, eli entistä voimakkaampaa yhden päivän tapahtumien markkinoilletuloa pitkäikäisten kolmipäiväisten festivaalien rinnalla.

- Suomalaisen tapahtumatoteutuksen nykytila ja tulevaisuus: Osittain samanaikaisesti käyty keskustelu suomalaisen tapahtumatoteutuksen nykytilaa koskien jätti sisällöllisesti rutkastikin toivomisen varaa. Paneeli keskittyi lähinnä turvallisuusasioihin, vaikka seuraavalle päivälle oli erikseen varattu tapahtumaturvallisuusasioihin suunnattu erillinen sessio. Turvallisuuttakin koskien jäätiin vanhaan lähtöruutuun toteamalla muun muassa seuraavia tuttuja ongelmia: vastuuasiat eivät aina ole tapahtumajärjestäjien tiedossa, tilapäisrakentamisen turvamääräysten valvonta on olematonta eikä oikeaa tai pätevää instanssia tähän tahdo löytyä, paikalliset viranomaistulkinnat ovat moninaisia... Lisäksi todettiin, että tilaaja (tapahtumajärjestäjä) harvoin arvottaa turvallisuustekijöitä ja niiden huomioimista tuotantopalveluiden hintavertailussa. Rivien välistä voisi olla luettavissa, ettei tilaajat kunnioita tapahtumaturvallisuustekijöitä ehdottomina vaatimuksina, mikä on tietysti huolestuttavaa ja varmasti ositttain paikkansa pitävääkin. Erikseen mainittiin, että tapahtumaturvallisuus olisi yksi vuoden 2013 musamedian kantavista teemoista - odotamme mielenkiinnolla millaisia kulmia aiheeseen löydetään!

Muuta: Helsingin ympäristökeskuksen hallinnoima Greening Events -hanke masinoi päätöspäivälle session, mikä avattiin hyvin kiinnostavalla göteborgilaisen Way Out Westin presentaatiolla aiheesta. WOW:n kokonaisvaltaisuus kestävän kehityksen arvojen maailmassa tuli selväksi: suuren festivaalin rohkein ja herättävin pelinavaus lienee päätös tarjota festivaaleilla ainoastaan kasvisruokaa. Kiinnostava sessio keskittyi voimakkaasti tuotannolliseen näkökulmaan, tulevaisuudessa olisi toivottavaa hakea keskusteluun kulmaa asiakaskunnan kautta: Miten vahvat festivaalibrändit vaikuttavat kohderyhmänsä ympäristöasenteisiin, tapahtumanaikaiseen käyttäytymiseen, tai jopa tapahtumasta arkirutiineihin saakka seuraaviin uusiin käyttäytymismalleihin saakka?

Hieno konferenssi, jolle soisi esittää yhden keskeisen kehittämistoiveen: lisää uusia sessiomuotoja paneelien rinnalle! Suomen rock-klubien liiton nimissä nähdyssä Tuplabuukkauksia ja kompromisseja -sessiossa uuden artistin lanseeraus levyineen ja kiertuejärjestelyineen purettiin herkullisesti, monisyisesti ja viihdyttävästi fiktiivisen ns. rikkinäinen puhelin -tyyppisen näytelmän muodossa. Bravo, lisää näitä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti